Promoterer Norges største årlige sportsarrangement


Client: Arctic Race of Norway

01 | Challenge

Arctic Race of Norway (ARN) er Norges største årlige sykkelarrangement. Det tiltrekker seg rundt 65 000 tilskuere og sendes direkte i mer enn 180 land. ARN trengte den riktige mediedekningen av flere årsaker: pressedekning er viktig for at sponsorene skal få avkastning på investeringene sine, samt tiltrekke nye sponsorer. Pressedekning tiltrekker også mer publikum og motiverer lokalbefolkningen til å skape en fantastisk atmosfære under rittet. Mediedekning øker i tillegg interessen for sykkelsporten, noe som er positivt for ARN i et langsiktig perspektiv.

EHRENBERG Kommunikation er hovedansvarlig for pressedekningen av ARN før, under og etter løpet. Utfordringen i 2016 var at Arctic Race of Norway foregikk samtidig som OL i Rio og starten av Premier League 2016/17-sesongen i England, noe som skapte konkurranse både med tanke på TV-dekning og dekning i aviser.

02 | Solution

I tillegg til å hjelpe mediene som var til stede under løpet, laget EHRENBERG Kommunikation også medieinnhold som de distribuerte til norske medier. Dette omfattet blant annet å finne bakgrunnsstoff, gjennomføre intervjuer og vekke medias interesse. Denne innsatsen gjorde at syklistene, resultatene og sideaktiviteter, i tillegg til ARNs sponsorer, fikk oppmerksomhet av media. 

Tett samarbeid med sportsdirektører, agenter og syklister var viktig for å få dette til. Like viktig var det å vite hvordan vi skulle beskrive arrangementet, slik at løpet ville tiltrekke seg pressens interesse. Sist, men ikke minst var det viktig å samarbeide med organisasjonen bak Arctic Race of Norway. Dette gjorde at vi fikk tak i historier som interesserte media.

03 | Result

Nesten 3 000 artikler ble publisert mellom 1. januar 2016 og 31. august 2016 om Arctic Race of Norway, og de nådde mer enn 160 millioner potensielle lesere. Den estimerte reklameverdien ble målt til ca. 1,8 millioner euro. Mer enn 1 000 medieoppslag ble publisert samme uke som rittet foregikk, noe som tilsvarer en reklameverdi på 5 millioner euro.

16,7 MILL

DKK in advertising value

3.000

Articles

Interested in this case?

Allan Sonne Sørensen
Partner & Administrerende Direktør

+45 51 88 82 70
as@ehrenbergsoerensen.com