Produktlansering for Chuck Taylor All Star II


Client: Converse

01 | Challenge

Converse Chuck Taylor All Star II ble i 2015 fornyet for første gang på 98 år. Den nye og forbedrede versjonen av klassikeren Chuck Taylor var ventet i hyllene i Skandinavia før jul og trengte en effektiv kampanje i Danmark, Sverige, Norge og Finland for å øke mediedekningen og salget.

Dette var en utfordring, fordi media allerede hadde skrevet om den nye versjonen av den ikoniske skoen i forbindelse med lanseringen i USA den samme sommeren, noe som reduserte nyhetsverdien. Det var også utenfor tøyskosesongen i Skandinavia, siden lanseringen skjedde midt i den mørkeste og kaldeste årstiden. 

02 | Solution

Vår tilnærming til lanseringen av Chuck Taylor All Star II måtte tilpasses en virkelighet som raskt forandrer seg og ikke minst et svært kort tidsrom for kampanjen. Vi bestemte oss for å fokusere på et utvalg av prominente personer og journalister i hvert land. Ved å gi dem en eksklusiv forhåndsvisning, klarte vi å skape oppmerksomhet rundt den nye skoen. Som et selskap som jobber på tvers av landegrensene hadde vi muligheten til å skissere, skrive og tilpasse materialet i forbindelse med lanseringen i alle de fire landene. 

Vi tilpasset Converse’ internasjonale pressemateriell til hvert enkelt land gjennom faktaark, pressemeldinger, morsomme fakta og produktbilder.  Alle de viktigste mediene og mest innflytelsesrike personene ble personlig kontaktet med hensyn til skostørrelse, og vi ga dem sko slik at de kunne bruke skoene før lanseringen.

03 | Result

Kampanjen resulterte i mediedekning i alle de skandinaviske landene. Blant annet skrev MetroXpress, Euroman DK, Metromode, Elle.se, Finansavisen, Klikk.no, Trendi og MeNaiset om lanseringen. I tillegg til redaksjonell dekning, skapte vi også stor omtale og synlighet gjennom sosiale medier og blogginnlegg. 

Kampanjen nådde 3 049 000 personer gjennom tradisjonelle medier og 725 000 gjennom sosiale medier. Den estimerte reklameverdien ble målt til 527 000 NOK.

Interested in this case?

Contact person